24 februari 2021

Alles over de elektrische modellen van Mercedes

De fans van Mercedes-Benz hebben iets om naar uit te kijken. Er worden de komende tijd namelijk zes nieuwe elektrische modellen op de markt gebracht. Er is flink wat vaart gezet achter de productie van deze EV’s, die tot 2022 stuk voor stuk binnen komen druppelen. Dit zijn onder andere de Mercedes EQC, EQA en EQS. Met deze serie vervult Mercedes zeker de duurzame ambities van het bedrijf.

De nieuwe elektrische EQ-modellen

De Mercedes-Benz EQ-modellen hebben de potentie om een flinke slag te slaan in de markt. Een pareltje in deze reeks is de EQS, wat een elektrisch alternatief is voor de S-klasse. Deze EV is volledig opnieuw ontworpen als elektrische variant, wat terug te zien is in de specificaties van de auto. De Mercedes EQS heeft onder andere een WLTP-actieradius van 700 km. Ter vergelijking: de EQC heeft een WLTP-actieradius van 415 km. De EQS is eind vorig jaar de laatste testfase ingegaan, dus deze kunnen we binnen afzienbare tijd verwachten. Er komen niet alleen auto’s uit het luxe segment, ook de kleinere klasse wordt meegenomen in deze reeks met de EQA en EQB. Hoe de modellen er precies uit gaan zien is nog een verrassing, want het precieze design houdt Mercedes tot nu toe nog geheim.

Lees ook: Welke actieradius heb je nodig bij een elektrische auto?

Voortborduren op bestaande modellen

De EQC is als eerste uit de bus komen rollen, met de Mercedes EQA als tweede model. De elektrische auto’s zijn ontworpen op basis van bestaande auto’s van Mercedes-Benz. De EQA is afgeleid van de GLA, waar de EQB weer zijn basis vond in de GLB. De EQA heeft een WLTP-actieradius van wel 426 km. Deze is beschikbaar vanaf 49.995 euro. In een later stadium zullen er andere varianten volgen. Mercedes is overigens bezig met een nieuwe modelreeks van de EQC en er komt ook een elektrisch alternatief voor de E-klasse, namelijk de EQE.

Nieuwe werkwijze voor EV’s in luxe- en topsegment

Er is een compleet nieuwe architectuur ontwikkeld die beschikbaar wordt voor de auto’s uit een hoger segment. De EQS is het eerste model dat hieronder valt. Er kunnen verschillende maatvoeringen worden gebruikt voor de structuur, zodat bijvoorbeeld de wielbasis eenvoudig aan te passen is. Ook andere systeemcomponenten zoals de accu vallen hieronder.

CO2 neutraal programma van Mercedes

Dat Mercedes elektrisch wil worden is geen geheim. De productie van de EQ-serie maakt deel uit van het Ambition 2039-project. Voor 2030 moet 50 procent van de totale verkoop bestaan uit stekkerauto’s, en in 2039 wil Mercedes CO2 neutraal zijn. Aangezien naar verwachting iedereen over zal stappen op een elektrische auto, zal dit vooruitstrevende plan zeker baten.

Een elektrische Mercedes-Benz

De overstap naar elektrisch rijden wordt veelvoudig aangemoedigd. De noorderburen zijn koploper in Europa als het gaat om dekking van laadpalen, dus het is daar relatief makkelijk om een publieke laadpaal te bemachtigen om je EV aan op te laden. In België zijn er helaas een stuk minder oplaadpunten, namelijk rond de 9.500. Deze zijn vooral te vinden in grote steden. Het aantal publieke laadpalen blijft natuurlijk toenemen, maar er is wel schaarste. Als je nog niet bekend bent in de wereld van elektrisch rijden, is het zeker aan te raden om onderzoek te doen naar hoe jij jouw EV wil gaan opladen. Door de beperkte capaciteit van publieke laadpalen, is het zeker geen overbodige luxe om te overwegen een eigen laadpaal thuis te nemen. Daarnaast is het laden op openbare plekken een stuk duurder dan wanneer je dit thuis doet.

Koop een laadpaal thuis

Om zo voordelig mogelijk te laden is het aan te raden een laadpaal thuis te nemen. Dit is in eerste instantie een investering, maar je zal er na een tijdje geld mee besparen. Kijk dus naar de kosten op de lange termijn en niet op de korte. De prijzen tussen laadpalen verschillen en daarbij komen ook installatiekosten kijken. Deze kosten schrikken je misschien af, maar met een laadpaal thuis betaal je in België tussen de 17 en 21 cent per kWh kwijt. In het openbaar betaal je bij sommige laadpalen tot aan 69 cent per kWh, wat dus drie keer duurder is dan wanneer je dit thuis doet. Bij een auto met een kleine actieradius zal je regelmatig moeten laden en ben je klauwen met geld kwijt. Hoe lang een elektrische auto moet opladen hangt af van het model.

Nog een voordeel van een laadpaal thuis is dat het je veel tijd zal besparen. Zo staan er bij je eigen laadpaal namelijk geen wachtrijen en kan je de EV ’s nachts aan de lader hangen. Als je niet ver gaat hoef je je niet druk te maken over het aantal laadpalen die je onderweg tegenkomt, want je auto zal de afstand prima kunnen trekken. Zo ga je in de ochtend zorgeloos de weg op met een volle accu.

Geïnteresseerd in een laadpaal thuis? Vul vrijblijvend het onderstaande formulier in voor gratis advies op maat.