Alles wat je nog meer wilt weten over laden en laadpalen

Veel gestelde vragen

Wordt jouw vraag hieronder niet beantwoord? Neem dan contact met ons op.

Hoe lang duurt het opladen?

Je kan zelf eenvoudig uitrekenen hoe lang het opladen van jouw elektrische auto duurt. De accu van een elektrische auto heeft altijd een bepaalde capaciteit, uitgedrukt in kWh. Als de accu bijvoorbeeld een capaciteit heeft van 74kWh en het laadstation levert een vermogen van 7,4kW, dan duurt het 10 uur (74 / 7,4 = 10) om de volledig lege accu helemaal vol te laden. Als je onverhoopt toch onderweg op moet laden, dan kan je vaak gebruik maken van een snellader. Je kan dan in een korte tijd een groot deel van de accu vullen, zodat je snel weer onderweg bent.

Welke wetgeving bestaat er rond laadpalen?

Om de doorbraak van elektrische voertuigen te bevorderen wil de EU verzekeren dat haar burgers voldoende toegang hebben tot laadinfrastructuur. Ze wil er met deze herziening van de regelgeving voor zorgen dat er geleidelijk meer laadinfrastructuur komt in parkeergarages van gebouwen. De regelgeving onderscheidt twee types van gebouwen: residentiële en niet-residentiële. Voor nieuwe of grondig gerenoveerde residentiële gebouwen met een parkeerruimte voor minstens 10 voertuigen zal een aangepaste voor-installatie verplicht worden zodat er eenvoudig een laadpunt kan worden geïnstalleerd op die parkeerplaatsen. Bij grondig gerenoveerde of nieuwe niet-residentiële gebouwen gaat het voorstel tot regelgeving uit van een verplichte voorbereiding voor 20% van het totaal aantal laadpunten. Er moet eveneens minimum één werkend laadpunt worden voorzien. Verder verplicht de richtlijn de lidstaten ertoe om tegen 2025 een minimum aantal te installeren laadpunten te definiëren en om de vergunningsprocedures voor de ontwikkeling van laadpunten in gebouwen te vereenvoudigen. Wanneer je thuis een laadpaal laat installeren, dan wordt dat wettelijk “in private sfeer” genoemd. Dat wil zeggen dat het laadpunt niet publiekelijk toegankelijk hoeft te zijn. Praktisch betekent het ook dat je als gebruiker van de laadpaal niet geauthentiseerd hoeft te worden voor gebruik. Dat ligt echter net iets anders als je geen eigen oprit hebt, en dus je auto parkeert in een openbare ruimte. Het is dan alsnog mogelijk om een laadpaal te plaatsen, maar daarvoor is de medewerking van de betreffende gemeente vereist. Er wordt dan gesproken van een “verlende private aansluiting.” Openbare laadpalen bij winkelcentra, kantoren en bedrijven wordt “semi privaat” genoemd, terwijl laadpunten langs de snelweg en bij tankstations “publiek” worden genoemd. In publieke sfeer zal vooral gebruik gemaakt worden van snelladen. Bij zowel een semi privaat als een publiek laadpunt zal je als gebruiker een laadpas of een andere abonnementsvorm moeten hebben voor gebruik.

Heeft mijn laadpaal onderhoud nodig?

Een laadstation voor een elektrische auto heeft geen gepland periodiek onderhoud nodig. Het is natuurlijk wel mogelijk dat er iets stuk gaat of dat er een software probleem optreedt. Het komt de levensduur van het laadstation ten goede om het goed schoon te houden. Je kan de buitenkant van een laadstation eenvoudig zelf schoonmaken met een vochtige doek. Let daarbij op dat er geen stroom op het laadstation staat

Waar heb je recht op als leaserijder?

Leaseauto? Vraag eerst naar de mogelijkheden bij jouw leasemaatschappij. Als je een elektrische auto leaset geeft de leasemaatschappij je meestal de optie om een laadpaal van hen te “huren”. De laadpaal is dan niet jouw eigendom. Je betaalt contractkosten voor het gebruiken van de laadpaal.

Waar kan ik opladen?

Het opladen van jouw elektrische auto kan doorgaans thuis, op het werk en onderweg. Thuis of op het werk opladen is uiteraard handiger omdat je dan niet op het opladen zit te wachten. Het is echter ook een stuk goedkoper dan opladen bij een openbaar laadstation. Het is daarom vooral nuttig om te zorgen dat je thuis en op het werk een laadstation beschikbaar hebt. Als je bij een openbaar laadstation wil opladen, dan heb je een laadpas nodig. Houd er daarbij rekening mee dat niet elke laadpas werkt met elke aanbieder van openbare laadstations.

Wat zijn de kosten van het opladen?

De prijs per kWh is afhankelijk van jouw energieleverancier en ligt in België tussen de 20 en 37 cent. Als we een rekenvoorbeeld opmaken met een gemiddelde prijs van 23 cent per kWh, en dezelfde auto als het voorgaande voorbeeld nemen met een capaciteit van 74 kWh, dan kost het € 17,02 (0,23 x 74 = 17,02) om een volledig lege accu helemaal vol te laden. Als je jouw elektrische auto bij een openbaar laadstation oplaadt met gebruik van een laadpas, dan rekenen aanbieders daar extra kosten bij.

Werkt elk laadstation met mijn elektrische auto?

Om een elektrische auto op te laden heb je het juiste type stekker nodig, die zowel geschikt is voor de auto als voor het laadstation. In Europa en de VS wordt echter altijd een Type 2 stekker gebruikt voor zowel auto’s als laadstations, dus kan je van (bijna) alle laadstations gewoon gebruiken. Bovendien werken laadstations op 1-fase of op 3-fase, maar een 1-fase elektrische auto kan ook aan een 3-fase laadstation worden opgeladen. Wil je weten welke laadpaal bij jouw auto past? Ga naar de keuzehulp.

Hoe lang duurt het opladen?

Je kan zelf eenvoudig uitrekenen hoe lang het opladen van jouw elektrische auto duurt. De accu van een elektrische auto heeft altijd een bepaalde capaciteit, uitgedrukt in kWh. Als de accu bijvoorbeeld een capaciteit heeft van 74kWh en het laadstation levert een vermogen van 7,4kW, dan duurt het 10 uur (74 / 7,4 = 10) om de volledig lege accu helemaal vol te laden. Als je onverhoopt toch onderweg op moet laden, dan kan je vaak gebruik maken van een snellader. Je kan dan in een korte tijd een groot deel van de accu vullen, zodat je snel weer onderweg bent.