27 februari 2020

Waarom een goedkoop laadstation niet altijd de beste keuze is

Je verdiepen in een laadstation, informatie opvragen, offertes vergelijken en uiteindelijk de beste keuze maken is niet gemakkelijk. Thuis een laadstation laten plaatsen is niet iets wat je vaak hebt gedaan namelijk. Bovendien komen er aardig wat technische factoren bij kijken die van invloed zijn op de laadsnelheid en de keuze van je (volgende) elektrische auto. Daarom leggen we in dit blog uit waarom je je niet altijd moet laten leiden door de prijs van een laadstation. Goedkoop kan in sommige gevallen ook echt duurkoop zijn als je je niet goed laat adviseren.

De optimale laadsnelheid voor je auto

Laadstations zijn er in diverse soorten en maten. Ze verschillen onder andere in laadsnelheid (uitgedrukt in kW). Zo zijn er modellen die maximaal 3,7 kW, 7,4 kW, 11 kW en 22 kW kunnen opladen. Hoe snel een laadstation kan laden, heeft te maken met het feit of ze 1-fase of 3-fase laders (230V of 400V) zijn en het aantal ampère waarop ze laden (16A of 32A). Heel simpel gezegd: een 1-fase lader geeft stroom door 1 stroomkabel, bij een 3-fase laadstation zijn dat er 3. Daardoor kan er ook meer stroom worden doorgegeven.

Bijvoorbeeld, een 1-fase laadpaal (230V) die met 16A laadt, heeft een maximaal laadvermogen van 3,7 kW. Een 3-fase laadpaal (400V) die op 16A laadt, laadt maar liefst met 11 kW. Het is verleidelijk om de snelste optie te kiezen, maar die vlieger gaat lang niet altijd op! Niet elke auto kan een 3-fase laadstation aan. Sommigen werken maar op 1-fase, dus haal je nooit de maximale snelheid van een 3-fase laadstation.

Voorbeeld van een ‘slechte’ keuze

Stel, je hebt een Nissan Leaf die maximaal 7,4 kW kan opladen met 1-fase. Kies je dan voor een 3-fase laadstation die 11 kW kan opladen op 16A, omdat je denkt ‘dat is ruim voldoende’, dan kom je bedrogen uit. Je auto gaat dan zelfs maar op 3,7 kW laden, wat juist veel langer duurt!

Waarom? Een Nissan Leaf kan maar op 1-fase laden, dus ook al heb je een 3-fase laadpaal: de auto haalt maar stroom uit 1 stroomkabel. Dus in plaats van dat je 3-fase laadt, laad je maar 1-fase met 16A. Wat neerkomt op slechts 3,7 kW in plaats van 11 kW. De keuze van de laadpaal moet je dus wel afstemmen op je auto. Anders duurt het uren langer dan nodig om je auto op te laden.

Ons advies voor een laadstation

We raden over het algemeen 22 kW laadstations aan. Dat klinkt overdreven, maar we vertellen je waarom we dat doen. In feite staat elektrisch rijden in de kinderschoenen. De techniek verbetert alsmaar, dus ook het laadvermogen van de auto’s. In de toekomst ga je wellicht in een auto rijden die niet 1-fase, maar 3-fase kan laden en een grotere capaciteit heeft. Wat je dan niet wil, is je huidige laadstation vervangen, de kabels vervangen, je meterkast weer aanpassen etc. Dat kost je veel meer geld dan dat je in één keer kiest voor een iets duurder model laadstation waar je geen omkijken meer naar hebt.

Wat is het voordeel van een duurder model?

Je betaalt tot een paar honderd euro meer voor een duurder model laadstation die tot 22 kW kan laden, maar daarmee ben je voorbereid op de toekomst. Bovendien kun je duurdere laadstations zelf configureren! Zo kun je instellen hoe snel het laadstation moet laden. Dus heb je een 7,4 kW auto, dan kun je instellen dat het laadstation ook 7,4 kW laadt. Ga je een auto rijden die 11 kW aankan, dan stel je dat in. Zo hoef je niet alles te vervangen om je auto zo snel mogelijk op te laden, wat je veel meer geld kost.

Laden zonder dat de stroom uitvalt

Duurdere laadstations zijn ook uitgerust met Dynamic Load Balancing. Deze functie kan je 600-800 euro per jaar besparen. Hoe? Door het stroomverbruik van het laadstation zo efficiënt mogelijk te reguleren. Zo hoef je je hoofdaansluiting van je stroomnetwerk niet te verzwaren om te voorkomen dat je stroomnetwerk wordt overbelast.

Een regulier huis heeft een 1x 35/40 ampère of 3x 25 ampère hoofdaansluiting. Dat is voldoende om je wasmachine, droger, kookplaat en alle andere elektrische apparaten goed te laten werken. Een laadstation verbruikt ook aardig wat, dus het kan zijn dat als je die aanzet dat je stroom uitvalt of dat je andere apparaten niet kan gebruiken zonder stroomuitval. Je wil je natuurlijk niet altijd maar bezighouden met welke apparaten je wel en niet aan kan zetten. Aan de andere kant wil je ook dat je auto zo snel mogelijk oplaadt, zodat je altijd op pad kan gaan zonder een openbaar laadstation te gaan zoeken (die nogal eens bezet zijn). Dat kun je oplossen door je hoofdaansluiting te laten verzwaren om alles tegelijk aan te kunnen zetten, wat je 600-800 euro per jaar gaat kosten. Of je kiest voor Dynamic Load Balancing, wat eenmalig een paar honderd euro kost.

Hoe werkt Dynamic Load Balancing?

Deze functie berekent hoeveel capaciteit je stroomnetwerk nog heeft en laadt daarmee je auto op. Heb je veel apparaten aan staan, dan laadt je auto wat langzamer op. Maar ’s nachts staat bijna alles uit, dus kan je laadstation je auto snel opladen. Dynamic Load Balancing zorgt ervoor dat je auto zo snel mogelijk wordt opgeladen, zonder dat je je zorgen hoeft te maken dat de stoppen eruit springen. Zo koop je als het ware een stukje gemoedsrust én is je auto altijd klaar voor gebruik als je thuis laadt.

Altijd het beste advies voor de beste prijs

We horen wel eens: “kan het niet goedkoper”. Ja, dat kan door een andere laadpaal te kiezen die niet de beste optie is voor jouw auto of later problemen kan opleveren als je een andere auto krijgt. Het is dan aan de klant om te kiezen voor een goedkoper laadstation met de kans dat latere consequenties nóg meer geld gaan kosten. Of om juist te kiezen voor de beste optie die iets meer investering vraagt, maar jarenlang elektrisch rijplezier en gemoedsrust met zich meebrengt.