8 oktober 2020

Hoe werken de laadpassen in België en welke moet je kiezen?

Een elektrische auto gaat tegenwoordig zo’n 300 tot 400 kilometer mee voordat deze opnieuw moet worden opgeladen. Grote kans dus dat je een keer zult moeten laden aan een openbare laadpaal, en dan heb je een laadpas nodig. Wat moet je weten over de laadpas in België en wat is de beste laadpas in België? Waarom heb je eigenlijk een laadkaart voor je elektrische auto nodig? We geven antwoord op deze vragen in dit artikel.

Hoe werkt een openbare laadpaal en waarom heb ik een laadpas nodig?

Een openbare laadpaal heeft een badge-lezer. Met een RFID tag (radio-frequency identification) activeer je de laadpaal. Deze tag zit in een zogenoemde laadsleutel (sleutelhanger) of laadpas. Binnen Europa heb je een aantal grote platformen die zich aansluiten bij laadpalen, een betaling van een derde kunnen ontvangen en zo elektriciteit kunnen leveren. De grootste namen binnen Europa zijn eViolin, Hubject en Gireve. Niet alle laadpalen hebben de mogelijkheid om een betaling van derden de accepteren. Bij zo’n laadpaal is dus geen platform aangesloten. Dit zijn eigenlijk altijd laadpalen die op een privé terrein staan, bijvoorbeeld bij een grote werkgever.

Niet alle laadpalen hebben de mogelijkheid om de tarieven voor elektriciteit op een scherm te controleren. Voor de elektriciteit wordt geen vaste prijs gerekend, maar gelukkig kun je via een app je de prijzen wel controleren. Een aantal goede apps die je dit overzicht kunnen geven zijn Chargemap, Plugsurfing, Hey EvBox en Smoov. Je kunt in bepaalde apps ervoor kiezen om alleen laadpunten te laten zien waar je kunt laden met een laadpas. Ook kun je in de app filteren op vermogen van de laadpaal. Zo kun je dus de comptabiliteit van je auto matchen aan de laadpaal (1 fase of 3 fase laden).

Chargemap biedt de meest actuele en meest volledige informatie over geregistreerde laadpunten. Desondanks zijn ook in Chargemap niet alle laadpalen opgenomen. Daarnaast registreert Chargemap ook de laadpalen die niet openbaar zijn. In België geldt dat zo’n 1 op de 5 laadpalen openbaar is.

Kosten voor openbaar opladen

Er zijn drie factoren die meespelen in hoe een prijs bij een laadpaal wordt bepaald. Los daarvan staat het feit dat de aanbieder van de laadpas hier nog niet in is meegenomen. Sommige aanbieders van laadpassen rekenen ook nog extra transactiekosten.

De drie dingen die in België bepalend zijn voor de prijs van het opladen aan een openbare laadpaal:

  1. Startbedrag – Er mag een startbedrag gerekend worden voordat gestart kan worden met laden. Het maakt hierbij niet uit hoeveel elektriciteit je verbruikt of hoe lang je gaat opladen. Op het moment dat je jouw auto inplugt ben je het starttarief al kwijt.
  2. Prijs per kWh – Dit bedrag is verschillend per laadpaal en wordt ook nog eens beïnvloed door de laadpas die je gebruikt.
  3. De tijdsduur – Bij sommige laadpalen worden extra kosten gerekend voor de tijd die je de laadpaal gebruikt. Hierin is het ook moeilijk een vergelijking te maken, omdat dit per laadpaal verschilt. De ene laadpaal rekent bijvoorbeeld per minuut, terwijl de ander per uur rekent.

Een snellaadpaal is duurder dan een gewone laadpaal. Met een snellaadpaal kun je 5 tot 15 keer zo snel opladen. Een snellader is eigenlijk het meest effectief om te gebruiken als je echt lange afstanden moet afleggen. Eerst thuis opladen is de goedkoopste oplossing.

Lees ook: Kun je het opladen van je auto thuis laten vergoeden door je werkgever?

Hoe kies je een laadpas?

In België zijn er vier dingen waar je op kunt letten als je een laadpas aanschaft. Deze zijn namelijk van invloed op de kosten. Het gaat hier om de abonnementskosten, activatiekosten, transactiekosten per laadbeurt en tarief. Daarnaast is het natuurlijk van belang waar je de laadpas kunt gebruiken. Er zijn een aantal grote namen van laadpassen die overal kunnen laden, zoals NewMotion, EVBox en Plugsurfing. Deze laadpassen zullen we hieronder kort beschrijven.

NewMotion laadpas

NewMotion stond bekend als The New Motion en is marktleider. Deze laadpas kan worden gebruikt bij ongeveer 50.000 laadpalen in heel Europa. Activatiekosten en abonnementskosten zijn gratis. Het tarief wordt bepaald door de derde partij. De transactiekosten zijn 0,35 cent per laadbeurt met een maximum van 7 euro per maand. NewMotion heeft een eigen app, waarmee je de laadsessies zelf kunt starten en stoppen. In deze app kun je ook de beschikbare laadpunten in je omgeving zien, wanneer je toestemming hebt gegeven voor het delen van GPS.

Plugsurfing laadpas

Met deze laadpas kun je terecht bij ongeveer 70.000 laadpalen in heel Europa. De abonnementskosten en transactiekosten zijn gratis. Activatiekosten zijn 9,95 euro, waarbij je een laadsleutel ontvangt. De sleutel geeft toegang tot 96% van alle laadpalen, voor de andere 4% kun je toegang verkrijgen via de app. Het tarief wordt bepaald door de derde partij +10% extra.

EVBox

EVBox rekent geen activatiekosten of transactiekosten. Je vraagt gratis een sleutelhanger en laadpas aan. Je kunt dan gebruik maken van de laadpalen die vallen onder het netwerk van EVBox. Er zijn wel abonnementskosten aan verbonden, 3,75 euro (exclusief BTW) per maand als je gebruik wilt maken van alle laadpalen. 

Een eigen laadpaal aanschaffen

Zoals je hebt gelezen heeft het opladen aan een openbare laadpaal nog wel wat haken en ogen. Je zult er niet onderuit komen dat je ooit in de toekomst een keer aan een openbare laadpaal moet laden. Een laadpaal thuis beperkt dit wel behoorlijk! Het aanschaffen en installeren van een laadpaal voor thuis vraagt wel een investering. Toch loont het wel om een laadpaal voor thuis aan te schaffen. De kosten voor elektriciteit zijn namelijk een stuk lager, je bent elke ochtend verzekerd van een volle accu en je hoeft niet elke keer weer te zoeken naar een laadpunt.

Benieuwd wat Groenopladen voor je kan betekenen? Vul vrijblijvend het onderstaand formulier in: