50five by engie50five by engie
laadpaal met rode tesla
05 jan. 2021

Hoe werkt het opladen via een laadpaal?

joostzengers.jpg
By Joost Zengers
  • Read time: 3 minutes
Het gebruik van elektrische auto’s neemt ieder jaar toe. De verwachting is dat deze trend nog wel even doorzet. Inmiddels zijn er een aantal manieren om een elektrische auto op te laden. Er kan op basis van twee factoren een onderscheid gemaakt worden. Dat zijn het verschil tussen normaal laden en snelladen, en de distinctie tussen een laadpaal thuis en een openbaar laadpunt. In dit artikel lees je wat de onderlinge verschillen zijn en hoe je jouw elektrische auto zo snel en goedkoop mogelijk oplaadt.

Je auto opladen bij je eigen laadpunt

Met een eigen laadpunt voor de deur ben je altijd verzekerd van een vrije laadpaal. Je elektrische auto staat ongetwijfeld vaak bij je woning. De nacht is een geschikte periode om je auto op te laden. Het duurt namelijk tussen de 6 en de 10 uur om een accu weer helemaal vol te krijgen. Verschillende factoren spelen daarbij een rol. Dat zijn onder andere het type accu en het soort laadpaal.

Lees ook: Hoe lang moet een elektrische auto opladen?

vrouw laadt auto op met alfen laadpaal

Zo laad je een elektrische auto thuis op

Je laadt je auto via een speciaal laadpunt op. Die beschikt in veel gevallen over een eigen groep in de meterkast. Een laadpaal vereist namelijk veel vermogen. Aanpassingen in de meterkast zijn bij veel woningen noodzakelijk om onveilige situaties te voorkomen. Daarnaast dien je over een eigen oprit te beschikken. Wanneer dat niet het geval is, dan is het mogelijk om een laadpunt in de buurt bij de gemeente aan te vragen. De regels hiervoor zijn niet landelijk geregeld. Vraag bij jouw gemeente wat de mogelijkheden zijn.

De voordelen van je auto thuis opladen

Twee van de voordelen zijn hierboven al benoemd. Je weet altijd dat de laadpaal voor je deur vrij is en dat je elektrische auto de hele nacht op kan laden. Daarnaast is het financieel aantrekkelijk om in je eigen laadpaal te investeren. Je betaalt namelijk een lager tarief per kWh dan bij openbare laadpunten. Wanneer je veel gebruik maakt van je laadpunt, dan zijn de investeringskosten snel terugverdiend. Helemaal omdat je in veel gevallen subsidie krijgt voor het plaatsen van een laadpaal. Het is alleen lang niet altijd mogelijk om je auto thuis op te laden.

Je elektrische auto opladen bij openbare laadpunten

Opladen bij publieke laadpunten is iets duurder per kWh. Daar staat tegenover dat je zelf niets hoeft aan te schaffen. In België staan al veel openbare laadpunten waar jij je elektrische auto oplaadt. Bovendien neemt het aantal openbare laadpunten alleen maar toe. Je laadt je auto bijvoorbeeld op bij de parkeerplaats bij je werk. Of gewoon bij een laadpunt in je woonwijk. Daarvoor heb je wel een abonnement met een laadpas nodig.

Zo werkt een laadpas

Om op te laden bij publieke laadpunten dien je over een geactiveerde laadpas te beschikken. Die is geregistreerd op jouw naam. Je begint met laden nadat je de laadpas aan het laadpunt gepresenteerd hebt. Zodoende is bekend wie de stroom afneemt en wie daarvoor betaalt. Er zijn een aantal aanbieders van laadpassen. Een groot gedeelte hiervan staat het toe om bij alle laadpunten stroom af te nemen.

Lees ook: Hoe werken de laadpassen in België en welke moet je kiezen?

evbox business line laadpaal met laadpas

De voordelen van snelladen

Je auto via een standaard laadpaal opladen duurt tussen de 6 en de 10 uur. Wanneer je onderweg bent is dat niet heel handig. Gelukkig zijn er laadpunten die de accu een stuk sneller bijvullen. Met een snellader is je accu na een half uur ongeveer voor 80% vol. Die laatste 20% gaat een stuk langzamer. Het is zelfs vrijwel onmogelijk om de batterij helemaal vol te laden met een snellader. De bedoeling van dit type lader is vooral dat je snel weer verder kunt rijden. Bij je thuis of op je werk heb je waarschijnlijk niet veel aan razendsnel laden. Een laag tarief en een volledig opgeladen accu zijn dan veel belangrijker. Daarom zie je snelladers vooral langs de openbare wegen, en dan met name snelwegen. Je kunt na een korte pauze en een kopje koffie dan gewoon weer verder rijden. Snellaadpunten zijn complexer dan gewone laadpunten. Per kWh betaal je dan ook een stuk meer.

Kort samengevat: laadpalen en elektrische auto’s

Wanneer je over een elektrische auto beschikt, dan is een laadpaal bij je thuis in principe onmisbaar. Dit kan een privé laadpunt zijn of een publiek laadpunt die in de buurt van je woning staat. Daarnaast is het handig om een laadpunt te hebben op de locatie waar je werkt. Met een laadpas betaal je per kWh voor de stroom die je afneemt bij openbare laadpunten. Snelladers zijn in staat om de accu van je auto razendsnel voor het grootste gedeelte op te laden. Ze zijn duurder om te gebruiken, maar noodzakelijk wanneer je snel weer de weg op wenst te gaan.

Interesse in een eigen laadpaal? Vul vrijblijvend onderstaand formulier in en ontvang op maat gemaakt advies.

Wilt u het laadstation laten installeren?
Wilt u het laadstation op de wand of op een paal?
Is de laadpaal voor zakelijk of privé gebruik?
Gegevensverwerking*
joostzengers.jpg

Written by Joost Zengers

Auteur bij 50five