50five by engie50five by engie
elektrische auto snelheidsmeter
08 apr. 2021

Hoeveel verbruikt een elektrische auto en hoe rijd je zuiniger?

joostzengers.jpg
By Joost Zengers
  • Read time: 3 minutes
Als je praat over het verbruik van de elektrische auto, dan wordt het verbruik weergegeven in kWh per kilometer. Wat het exacte verbruik is van de elektrische auto hangt af van veel verschillende factoren. Iedereen snapt dat een elektromotor van een grote en zware elektrische auto meer zal verbruiken dan een heel kleine stadsauto. Daarnaast speelt de rijstijl een rol net als het gebruik van de auto.

Check bij je provider van de laadpas wat het verbruik van je elektrische auto geweest is

Het gemiddelde verbruik van een elektrische auto ligt zo rond de 15 kWh per kilometer. Je kunt zelf het verbruik prima in de gaten houden als jij een laadpas gebruikt voor het opladen van de elektrische auto. Dat doe je online, waar je bij de partij bij wie je een abonnement hebt precies kunt zien waar je de auto opgeladen hebt, wanneer dat gebeurd is, hoeveel je opgeladen hebt en tegen welk tarief dat is gebeurd. ‘Tank’ je thuis op je eigen laadpaal dan maakt een slimme laadpaal het mogelijk om dit in te zien via de bijbehorende app.

Pas je rijgedrag aan om nog zuiniger te rijden in je elektrische auto

Vallen de verbruikscijfers je bij nader inzien wat tegen? Dan kun je je rijgedrag aanpassen om zo zuiniger te rijden in de elektrische auto. Dat kan bijvoorbeeld door de auto vaker te laten rollen. Door het gas los te laten en dus niet te remmen, regenereert de wagen de energie die in de accu wordt opgeslagen. Aan de andere kant wekt een elektrische auto ook tijdens het remmen energie op. Moet je na het remmen echter weer op gang zien te komen, dan kost het optrekken meer energie dan er door het remmen is opgewekt.

Rijd gelijkmatig

Wat ook helpt om de verbruikscijfers van je elektrische auto te verbeteren is de snelheid zo gelijkmatig mogelijk te houden. Maak dus vaker gebruik van de cruise control en houd voldoende afstand ten opzichte van de auto die voor je rijdt. Houd daarnaast ook de airco en de verwarming goed in de gaten. Dit zijn namelijk echte energievreters, om over de stoelverwarming maar te zwijgen.

Veel auto’s laten je bovendien zien wanneer je wel en wanneer je niet zuinig rijdt. Is dat niet zo, zorg dan dat je er achter komt wanneer je wel en wanneer je niet in de zuinige modus rijdt. Probeer vervolgens zoveel mogelijk in deze modus te rijden, het is een soort training. Wat je zeker ook moet doen is je bandenspanning controleren. Is die bandenspanning te laag, dan ondervind je auto namelijk meer weerstand en dit kost extra energie.

Man controleert bandenspanning auto

Rijd niet nodeloos met veel onnodige ballast in je elektrische auto

Wil jij je verbruik naar beneden krijgen, rijd dan niet nodeloos met teveel ballast in je auto rondt. Haal de zware voorwerpen dus uit de auto als je die toch niet nodig hebt. Hoe meer ballast je hebt, hoe meer energie er van de accu gevraagd wordt. Over het verbruik gesproken; de fabrikanten van auto’s zijn tegenwoordig verplicht om zelf gegevens naar buiten te brengen die iets zeggen over het verbruik van de auto. Daarvoor bestaat de NEDC-normering. De auto wordt dan in een laboratorium getest.

De NEDC-normering wordt als sterk verouderde normering beschouwd

De NEDC-normering wordt echter beschouwd als sterk verouderd en geeft volgens insiders geen goed beeld van de werkelijkheid. Met name voor de plug-in hybride auto’s is de norm volledig onbruikbaar. Ondertussen is er echter ook, vanaf 2018 om precies te zijn, een WLTP-normering, die verplicht is voor nieuwe auto’s die op de markt komen. Deze normering sluit beter aan bij de werkelijkheid. Toch blijken ook de cijfers volgens deze normering vaak te optimistisch. Er zijn nu eenmaal enorm veel factoren die dit beïnvloeden, terwijl de omstandigheden constant veranderen.

Je hoeft niet te wachten met opladen tot de accu helemaal leeg is

Wat ook mee kan werken aan een zuiniger verbruik van je elektrische auto, in ieder geval in verbruikskosten, is de accu vaak en op tijd op te laden. Je hoeft dus niet te wachten tot de accu leeg is, maar kunt prima tussentijds opladen. Zo rijd je gemakkelijker lange afstanden als je regelmatig een tussenstop hebt, bijvoorbeeld als je accountmanager in de buitendienst bent. Hierdoor voorkom je dat je je auto op moet laden aan de veel duurdere openbare laadpaal.

Wil je helemaal zo zuinig mogelijk rijden, kies dan slim de slipstream van een voorganger. Die mag dan al het vuile werk voor jou doen, jij rijdt er met veel minder luchtweerstand achteraan en rijdt op die manier een stuk zuiniger.

Het daadwerkelijke verbruik van je elektrische auto is dus van veel factoren afhankelijk en kan zelfs niet goed door de fabrikanten van de auto’s aangegeven worden. Wat je zeker helpt om de verbruikscijfers beter te maken is het aanpassen van je rijgedrag. Dit kan soms zelfs spectaculaire verbeteringen wat betreft het verbruik opleveren. Wat wel zeker is, is dat je altijd het goedkoopst rijdt wanneer je je auto laadt bij je eigen laadpaal of de zakelijke laadpaal bij je werkgever.

Wilt u het laadstation laten installeren?
Wilt u het laadstation op de wand of op een paal?
Is de laadpaal voor zakelijk of privé gebruik?
Gegevensverwerking*
joostzengers.jpg

Written by Joost Zengers

Auteur bij 50five