24 december 2020

Wat is de goedkoopste elektrische auto?

Wil je graag overstappen op een elektrische auto, maar vraag je je af of dit een beetje betaalbaar is? Wij zochten voor je uit wat de goedkoopste elektrische auto’s in België zijn.

Zijn elektrische auto’s betaalbaar?

Er rijden steeds meer elektrische auto’s rond. Wat begon als een product voor de echte wereldverbeteraars, is nu een volwaardig alternatief voor auto’s op brandstof. Toch denken veel mensen dat elektrisch rijden alleen geschikt is voor mensen met een flinke bankrekening. Een Tesla kost al snel een ton, net zoals de elektrische modellen van Jaguar en Audi. Toch begint daar duidelijk verandering in te komen. Bijna alle grote automerken hebben inmiddels een elektrische auto uitgebracht. Daarom kun je tegenwoordig ook als je minder geld hebt, of simpelweg niet veel geld wil uitgeven aan een auto, elektrisch rijden. Daarnaast zijn er verschillende andere financiële voordelen aan elektrisch rijden, zoals bijtelling, belastingvoordelen en subsidies.

De goedkoopste elektrische auto’s

Wat kost de goedkoopste elektrische auto dan precies? Om je daar een idee van te geven zetten we de tien goedkoopste elektrische auto’s in België (2021) voor je op een rij:

  1. Renault Twingo Electric
    Vanaf €19.750
  2. Seat Mii Electric
    Vanaf €21.190
  3. Skoda Citigo-e iV
    Vanaf €21.295
  4. Volkswagen e-up!
    Vanaf €23.300
  5. Smart EQ fortwo
    Vanaf €24.000
  6. Renault Zoe
    Vanaf €24.400
  7. Smart EQ fortfour
    Vanaf €24.500
  8. Peugeot e-208
    Vanaf €30.294
  9. Opel Corsa-e
    Vanaf €30.495
  10. MG ZS EV
    Vanaf €30.985

Renault Twingo Electric

Bij elektrische auto’s denk je waarschijnlijk aan Tesla of Nissan, maar wist je dat Renault in aantallen het grootste EV-merk van Europa is? Nu brengen ze ook een elektrische variant van de Twingo uit. De Twingo Electric is trouw gebleven aan het design die de Twingo zo populair heeft gemaakt. Verder beschikt de elektrische Twingo over dezelfde korte draaicirkel, waardoor hij ideaal is voor in de stad. Door de elektromotor komt hij nog sneller van zijn plek, van 0 naar 50 km per uur gaat in slechts 4 seconden. Renault levert hem in vier verschillende uitvoeringen. De voordeligste uitvoering is de Life (vanaf €19.750). Hij heeft een vermogen van 60 kW (82 pk) en een koppel van 160 Nm.

Seat Mii Electric

Op nummer twee staat de Seat Mii Electric. Voor het formaat van deze auto heeft hij een flinke batterij (36,8 kWh). Als de accu volledig is opgeladen zou je op papier tot 360 km kunnen afleggen. In de praktijk is dit echter ongeveer 260 km, maar dat is nog steeds een goede afstand voor dagelijks gebruik. De Mii Electric heeft een vermogen van 61 kW (83 pk) en een koppel van 212 Nm. Hierdoor is hij een stuk sneller dan hetzelfde model met een benzinemotor. In 3,9 seconden ga je van 0 naar 50 km per uur. In deze elektrische auto heb je plek voor vier personen en een kofferbak van 250 liter, maar je kunt de achterbank ook neerklappen om zo nóg meer bagageruimte te hebben.

Skoda Citigo-e iV

De Skoda Citigo-e iV heeft een actieradius van 260 km, 83 pk en 212 Nm. Daarnaast laadt hij binnen één uur tot 80 procent op aan een snellader en in ongeveer vier uur aan een gewone lader. De been- en bagageruimte is met 250 liter gelijk gebleven aan het vergelijkbare model op brandstof. De Citigo-e iV is overigens alleen nog uit voorraad leverbaar, dus mocht je voor deze auto willen gaan dan zul je snel moeten zijn.

Volkswagen e-up!

Wil je een relatief voordelige elektrische auto, maar stel je comfort ook erg op prijs? Dan is de Volkswagen e-up! wellicht de auto waar je naar op zoek bent. De elektromotor van de e-up! heeft een vermogen van 61 kW (83 pk). Daarnaast heeft hij een batterij van 36,8 kWh. Op een volle accu kun je er ongeveer 260 kilometer mee rijden en met een snellader laadt je de accu in één uur tot 80 procent op. Opladen kan ook thuis via het stopcontact, maar dit duurt wel minstens twaalf uur, of met een eigen laadpaal.

Thuis opladen

Als je een elektrische auto aanschaft, dan is een laadpaal thuis geen overbodige luxe. Je hoeft dan niet telkens bij een openbaar laadpunt te wachten en je kunt elke ochtend met een volle accu van huis gaan. Op de korte termijn is het aanschaffen van een laadpaal natuurlijk een investering. Je betaald voor de laadpaal zelf, maar ook voor de installatie daarvan en je hebt periodieke kosten. Toch is thuisladen uiteindelijk een stuk voordeliger. In België kost thuisladen ongeveer 22 tot 30 cent per kWh. Openbaar laden kost ongeveer drie keer zo veel!

Daarnaast heb je belastingvoordeel als je een laadpaal aanschaft. Als je aan de voorwaarden voldoet, betaal je 6 procent BTW in plaats van 21. Ben je benieuwd naar deze voorwaarden? Lees dan ons artikel over de renovatiewetgeving