9 december 2020

Wat is het verschil tussen AC en DC?

Wellicht heb je er al eens van gehoord: AC laden en DC laden. Twee termen die worden gebruikt in de wereld van elektrische auto’s. Het kan belangrijk zijn om te weten wat de maximale AC en DC laadcapaciteit van je elektrische auto is, bijvoorbeeld als je een nieuwe laadpaal wilt installeren. Maar kies je voor AC of voor DC laden? Wat AC laden en DC laden precies inhoudt en wat het verschil is tussen deze twee, leggen we in dit artikel voor je uit.

AC tot DC

Elke elektrische auto heeft een maximale capaciteit aan AC en DC laadvermogen. AC staat voor Alternate Current, DC staat voor Direct Current. Heel kort gezegd laad een auto in principe altijd op AC stroom, wat ook wel wisselstroom wordt genoemd. De stroom moet kunnen worden opgeslagen in de accu. AC stroom wordt via een omvormer gestuurd en omgevormd tot DC stroom, wat ook wel gelijkstroom wordt genoemd. De omvormer in de auto is bepalend voor het aantal kW wat er per uur geladen kan worden. Dit wordt het AC laadvermogen genoemd. Naast een maximum capaciteit AC laadvermogen, heeft een auto ook een maximum aan DC laadvermogen. Sommige laadpalen hebben namelijk de mogelijkheid om DC te laden. De elektriciteit hoeft dan niet meer omgevormd te worden en het opladen gaat hierdoor sneller. Een voorbeeld waarbij zowel gebruik wordt gemaakt van wisselstroom als gelijkstroom is bidirectioneel laden.

AC laden

Een AC lader heeft over het algemeen een vermogen tussen de 7 kW en 22 kW. De meest gebruikte laadpalen beschikken over AC laden. AC laden is voordeliger dan DC laden. AC stroom (wisselstroom) wordt namelijk in Europa gebruikt voor gebruikersaansluitingen en kan dus rechtstreeks uit het net gehaald worden. Hoe hoog de laadsnelheid van een laadpaal is, wordt mede bepaald door het aantal kW van de laadpaal, als het maximum laadvermogen van de auto. Naast het feit dat een AC laadpaal een lagere prijs heeft voor aanschaf, zijn ook de aansluitkosten van een AC laadpaal lager.

Opladen op DC stroom

Bij snellaadpalen kun je DC opladen. Het opladen bij een snellaadpaal gaat dus zo snel, omdat de elektriciteit niet meer vervormd hoeft te worden maar direct opgeslagen kan worden in de accu. Dit is mogelijk omdat de lader zelf beschikt over een omvormer. Bij een normale laadpaal wordt de elektriciteit omgevormd in de auto, maar bij een DC laadpaal wordt de elektriciteit al omgezet in de laadpaal zelf. De meeste DC laders hebben een vermogen tot 50 kW. Hoe snel een DC lader uiteindelijk op kan laden, is afhankelijk van het maximum DC laadvermogen van je auto. Bij een DC laadpaal is het vrijwel onmogelijk om je accu volledig op te laden. 80 tot 90 procent van de accu is eigenlijk maximaal bij een DC laadpaal. Dit kun je vergelijken met het vullen van een glas water bij de kraan. Als je de kraan te hard open zet, stroomt het water direct weer uit het glas en raakt een glas nooit helemaal vol.

Een DC laadpaal is duurder in aanschaf, maar vraagt ook meer capaciteit van het stroomnet en is daardoor duurder in het opladen. Daarnaast is de installatie meestal ook duurder. Kijk altijd eerst of jouw auto geschikt is voor DC laden. Niet alle elektrische auto’s (bijvoorbeeld de oudere modellen) kunnen DC laden.

Conclusie

Nog even de feiten en verschillen op een rij.

AC stroom

  • AC: Alternate Current
  • Ook wel wisselstroom genoemd.
  • AC stroom kan niet rechtstreeks in een accu worden opgeslagen. De AC stroom moet worden vervormd tot DC stroom.
  • De meest voorkomende en gebruikte laadpalen (zowel publieke laadpalen als privé laadpalen) werken op AC stroom
  • Een AC laadpaal heeft over het algemeen een vermogen tussen de 7 kW en 22 kW.
  • Een AC laadpaal is geschikt voor de thuissituatie of op bijvoorbeeld werklocaties.
  • Een AC laadpaal is goedkoper in aanschaf, installatie en elektriciteitskosten dan een DC laadpaal.  

DC stroom

  • DC: Direct Current
  • Ook wel gelijkstroom genoemd.
  • Snellaadpalen functioneren op DC stroom.
  • De meeste DC laadpalen hebben een vermogen tot 50 kW (sommige laadpalen zelfs nog meer).
  • Een DC laadpaal is geschikt als je snel moet opladen, bijvoorbeeld bij de snelweg.
  • Niet elke elektrische auto is geschikt voor DC laden, kijk dus altijd eerst of dit wel mogelijk is.

Let op: Een accu kan nooit sneller opladen dan het beschikbare AC of DC laadvermogen, ook al heeft de laadpaal een hogere capaciteit. Het laadvermogen van de auto is altijd leidend.

Zelf een laadpaal aanschaffen

Wij raden een AC laadpaal aan. Een DC laadpaal is namelijk echt bedoelt voor snelladen en is niet noodzakelijk voor thuis. Er zijn verschillende soorten AC laadpalen. De laadpaal die het best bij jou past, is afhankelijk van verschillende factoren. Enkele voorbeelden zijn het type auto en mogelijke opties en functies. Bij Groenopladen geven we je door middel van de keuzehulp advies over welke laadpaal geschikt zou zijn, en bieden we offertes op maat.