10 februari 2021

Wat zijn bidirectioneel laden en peak shaving?

Zet je vaatwasser aan met energie uit je elektrische laadpaal! Dit lijkt op het eerste gezicht een vreemde zin, maar sinds kort is het mogelijk dit te doen. De techniek die hiervoor wordt gebruikt is bidirectioneel laden. Naast het opladen van je auto, zal het ook mogelijk zijn om energie uit je auto te gebruiken om verschillende apparaten in huis van elektriciteit te voorzien. Gebruik dit in combinatie met peak shaving en maak goedkoper gebruik van je stroom. Als je niet bekend bent in de wereld van elektrisch rijden komen deze termen je waarschijnlijk niet bekend voor. Wat bidirectioneel laden en peak shaving precies inhouden, lees je in dit artikel.

Wat is bidirectioneel laden en hoe werkt het precies?

Het woord geeft het al een beetje weg: bij bidirectioneel laden staat letterlijk voor twee kanten op laden. Dit is het tegenovergestelde van unidirectioneel, waarbij de EV-laders elektriciteit doorgeven naar de elektrische auto en dus niet terug kunnen sturen. Bidirectioneel laden wordt ook wel ‘vehicle-2-grid’ genoemd, afgekort V2G. Deze techniek creëert de mogelijkheid om vanaf de accu van je elektrische auto, energie terug te sturen naar het elektriciteitsnet.

Om de accu van je elektrische auto op te laden wordt de aangeleverde wisselspanning die komt vanuit de laadpaal, omgezet naar gelijkspanning. Door de speciale regelunit bij bidirectioneel laden is het dus mogelijk om het proces om te draaien. Hierbij ga je van gelijkspanning naar wisselspanning en kan je de stroom gebruiken voor andere elektrische apparaten in huis.

De voordelen van bidirectioneel laden

Wat precies de voordelen van bidirectioneel laden zijn, is misschien nog niet helemaal duidelijk. Bidirectioneel laden heeft grote potentie, maar de oplossingen en het aanbod zijn er simpelweg nog niet. Door bidirectioneel laden kan de elektrische auto als energieopslag worden gebruikt, zodat er geen energie wordt verspild. Dit gaat om behoorlijk wat energie. Normaliter heeft de accu van een elektrische auto namelijk een capaciteit van 70 kWh. Om dit beeld concreter te maken: dit staat gelijk aan het energieverbruik van één week in een vierpersoonshuishouden. 

Op dit moment kan je met bidirectioneel laden energie terug leveren aan je energieleverancier. Dit doe je tegen een constant tarief, maar naar verwachting zal dit tarief variabel worden, wat bidirectioneel meteen een stuk interessanter maakt. Zodra het mogelijk wordt om stroom terug te leveren aan het energienet zal bidirectioneel laden een stuk populairder worden. Deze transitie wordt over 2 tot 3 jaar verwacht.

Nog wat voordelen van bidirectioneel laden:

  • De accu van je elektrische auto kan in de toekomst worden gebruik voor peak shaving, wat zich kan omzetten in een potentieel verdienmodel.
  • Laad je accu op momenten wanneer dit goedkoper is zoals bijvoorbeeld in de nacht. Deze prijzen zullen naar alle waarschijnlijkheid variabel worden in de toekomst.
  • Gebruik je elektrische auto als energieopslag voor elektrische apparaten in huis. Bij een eventuele stroomstoring zal jouw huishouden dan niet zonder elektriciteit komen te zitten.

Heb jij zonnepanelen? Dan is het principe van bidirectioneel laden extra interessant. Je kan nu waarschijnlijk al rijden op zonnestroom en met de beperkte zonnedagen in Nederland is het waardevol om alle zonne-energie op te slaan waar mogelijk. Zo verspil jij geen energie en hoef je deze niet tegen een laag tarief terug te geven aan je energieleverancier.

Wat is peak shaving?

Ook bij peak shaving geeft het woord enigszins de betekenis weg. Bij het proces van peak shaving worden de stroompieken afgevlakt door je eigen vraag naar energie te beperken. Het resultaat is een minder belast stroomnetwerk en een lagere energierekening. Deze techniek wordt tot nu toe nog niet gebruikt binnen EV, maar net zoals bij bidirectioneel laden gaat de populariteit naar verwachting toenemen.

Het duurt dus nog even voordat bidirectioneel laden en peak shaving niet meer in kinderschoenen staan. Mensen zullen wel gigantisch profiteren van deze ontwikkeling wanneer het moment daar is. 

Laadpalen die werken met bidirectioneel laden

Er zijn al meerdere bidirectionele laders op de markt, maar deze zijn alleen niet geschikt voor residentieel gebruik. Daarom was de komst van de Wallbox Quasar een aangename verrassing. Met deze Wallbox kan je dus stroom terugsturen naar je huis wanneer deze niet werkt. De functie is helaas nog niet live, maar het is iets om naar uit te kijken! Ook zijn er elektrische auto’s in ontwikkeling die deze teruggave van energie mogelijk kunnen maken. Dit zijn auto’s als de Nissan Leaf en Mitsubishi Outlander.

Vul vrijblijvend het onderstaand formulier in voor advies op maat: